onsdag 14 oktober 2009

Plus och minus lika med sant

Jag och mannen tittade på lite foton från våren igår kväll. Trots att jag tycker att jag kommit undan med relativt få gravidkilon och inte samlat vatten i mängder de senaste nio månaderna så är det… en viss skillnad. Amning, hänger jag mig fast vid. Den automatiska bantningsmetoden! ”Alla extrakilon bara rinner av”. Hoppas det, jag ska i en bröllopsklänning om åtta månader.

Det florerar en uppsjö av bantningsmetoder runt om i media och i människors liv. Alla möjliga genvägar finns, ät som en stenåldersmänniska, drick olika typer av shaker, det finns piller, ”energy bars” och behandlingar. Men, ska man vara allvarlig, så är det ju bara en metod som fungerar; antalet kalorier in måste vara mindre än antalet kalorier ut. Detsamma gäller sparande. Jag själv har lika svårt att hålla i plånboken när jag går förbi ett skyltfönster med en måste-ha-tröja på andra sidan glaset som att låta bli att unna mig en extra godisbit när andan faller på. Lyckas lura mig själv att jag är värd det, varje gång. Detta gör ju att summan på bankkontot inte växer i någon uppmuntrande takt. Utmaningen, både för en positiv utveckling av midjemått och bankbok, är disciplin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar